Zdobycie uprawnień sternika motorowodnego
Zdobycie uprawnień sternika motorowodnego – każda z grup zrealizuje po 28 godzin szkolenia; uczestnicy zdobędą kartę sternika motorowodnego, która jest dokumentem uznawanym na całym świecie; uprawnienia takie mogą przydać się w reagowaniu kryzysowym lub w codziennym życiu przy niesieniu pomocy ludziom, którzy znaleźli się w niebezpieczeństwie utraty życia w wodzie.
a) Historia sportu motorowodnego w Polsce i na świecie.
b) Organizacja spotu motorowodnego w Polsce i na świecie UIM -Międzynarodowa Organizacja Motorowodna.
c) Zakres działania i zasięg terytorialny Urzędów Morskich, Urzędów Żeglugi Śródlądowej jako organów państwowej administracji żeglugowej. Rejonowych Zarządów Gospodarki Wodnej jako administracji dróg wodnych. Charakterystyka sprzętu pływającego używanego przez wyżej wymienione jednostki.
d) Podstawowe zasady organizowania regat i imprez motorowodnych.
e) Inne instytucje związane z wodą.
a) Podstawa prawne dotyczące uprawiania sportów motorowodnych i narciarstwa wodnego. Obowiązujące patenty i licencje motorowodne.
a) Typy jachtów motorowych i ich budowa.
b) Pontony, riby, jachty z silnikami przyczepnymi, zaburtowymi i wbudowanymi, jachty ślizgowe i wypornościowe, kształty dna, podstawowe materiały konstrukcyjne: drewno, sklejka, stal, aluminium, laminaty, skutery wodne.
c) Nazewnictwo części kadłuba, szkieletu, okuć i osprzętu.
d) Zdolności nautyczne jachtów motorowych: stateczność, wyporność, niezatapialność, zwrotność, żegluga na fali i w ślizgu.
e) Konserwacja i drobne naprawy jachtu motorowego.
f) Wyposażenie techniczno – eksploatacyjne jachtów motorowych.
a) Rodzaje silników spalinowych: dwusuwowe, czterosuwowe, przyczepne i stacjonarne benzynowe i wysokoprężne. Zasady działania silników dwu i czterosuwowych.
b) Podstawowe elementy składowe silnika, osprzęt silnika, główne parametry silników.
c) Różnice eksploatacyjne między silnikami dwu i czterosuwowymi – sposoby smarowania, waga, moc,
d) Zasady transportowania zużycie paliwa, głośność, eksploatacja, ceny.
e) Obsługa i konserwacja silników spalinowych: układu paliwowego, smarowania, chłodzenia, instalacji elektrycznej i akumulatorów.
f) Zjawiska znamionujące złą pracę silnika.
g) Postępowanie z silnikiem zamoczonym.
h) Okresowa konserwacja silnika – odstawienie posezonowe.
i) Urządzenia napędowe jachtów motorowych.
a) Podstawowe wiadomości o linach.
b) Łączenie lin o jednakowej i różnej średnicy ( węzły: prosty, płaski, szotowy, refowy, holowniczy, buchtowanie lin).
c) Łączenie lin z osprzętem (węzły: knagowy, wyblinka, kotwiczny ,cumowe ,ratowniczy, ósemka.
d) Zakończenia lin miękkich ( stopienie końca liny, opaska).
e) Zakończenia lin stalowych, ucho na stalówce.
a) Szlaki żeglowne na rzekach typu górskiego i nizinnego.
b) Żegluga na jeziorach i kanałach żeglownych.
c) Zagrożenia i przeszkody żeglugowe.
d) Budowle hydrotechniczne – progi, zapory, kanały, stopnie wodne, śluzy, pochylnie, zabudowa skarp.
e) Zachowanie się podczas wyprzedzania i wymijania statków żeglugi śródlądowej, oraz holowanych i pchanych zestawów sprzężonych.
f) Polskie szlaki żeglugowe.
g) Mapy wodnych szlaków turystycznych i przewodniki.
a) Określanie siły wiatru i stanu akwenu w/g. Skali Beauforta.
b) Typowe zjawiska sygnalizujące złą pogodę (cumulonimbus).
c) Wykorzystanie prognoz radiowych i telewizyjnych oraz internetowych do przewidywania zmian pogody.
a) Ratownictwo człowieka.
b) Ratownictwo sprzętu.
a) Podstawowe problemy ochrony środowiska: hałas, zanieczyszczenie wody, powietrza gleby.
b) Ochrona przyrody wodnej i lądowej.
c) Zwyczaje i obyczaje na jachtach, w portach, na przystaniach, w ośrodkach sportów wodnych, na imprezach, na szlakach wodnych i biwakach.
d) Zakaz korzystania przez osoby nietrzeźwe ze statków turystycznych i sportowych oraz przebywania na przystaniach.
a) Warunki uzyskania licencji motorowodnych.
b) Zasady zachowania bezpieczeństwa podczas wymijania jachtów holujących.
c) Sygnały podczas holowania narciarza.
a) Manewrowanie na silniku:
b) Cumowanie jachtu i klarowanie na postój.
c) Praca w charakterze członka załogi.
d) Mijanie i wyprzedzanie dużych jednostek w kanale *.
e) Przechodzenie śluz i jazów *.
f) Pływanie w trudnych warunkach pogodowych *.
* manewry omówić z kursantami
Lp. |
Temat/Zagadnienie |
Liczba zajęć teoretycznych |
Liczba zajęć praktycznych |
Liczba godzin ogółem |
1 |
Wiadomości ogólne |
1 |
|
1 |
2 |
Przepisy |
7 |
|
7 |
3 |
Budowa jachtów motorowych |
3 |
|
3 |
4 |
Silniki i napędy jachtów motorowych |
6 |
|
6 |
5 |
Prace bosmańskie |
|
1 |
1 |
6 |
Locja śródlądowa |
1 |
|
1 |
7 |
Meteorologia |
1 |
|
1 |
8 |
Ratownictwo |
2 |
|
2 |
9 |
Ochrona środowiska, etykieta i etyka wodnicka |
1 |
|
1 |
10 |
Licencje motorowodne |
1 |
|
1 |
11 |
Manewrowanie jachtem motorowym |
2 |
2* |
4 |
SUMA |
25 |
3 |
28 |
* na jedną osobę